metody i techniki
Jesteś tutaj: DLA DZIECI przedszkola zajęcia grupowe twórcza gimnastyka umysłu kilka słów o zajęciach
METODY I TECHNIKI
W pracy z dzieckiem opieramy się głównie na metodach stymulujących myślenie twórcze dziecka:
Twórczy charakter tych operacji intelektualnych wynika nie z nich samych, lecz ze sposobu ich realizacji.
Wszystkie techniki, których skuteczność jest wzmacniana również programami wspierającymi, realizowane są wyłącznie w konwencji zabawy, stanowiacej podstawę do zdobywania wiedzy i umiejętności małego człowieka jakim jest przedszkolak.
W pracy z dzieckiem opieramy się głównie na metodach stymulujących myślenie twórcze dziecka:
- W.Limont – oparte na synektyce W.J.J. Gordona,
- E.Nęcki – techniki kreatywne dla dorosłych, zaadaptowane do pracy z małym dzieckiem.
- Pierwsza grupa technik stymuluje proces twórczego myślenia głównie za pomocą ekspresji plastycznej, kierowanej n p.: tekstem lub muzyką. Podstawą tych technik są mechanizmy twórczości określonej przez W. J.J. Gordona jako analogie.
- Druga grupa technik, autorstwa E. Nęcki, oparta jest na sześciu grupach operacji myślowych: rozumowanie dedukcyjne,rozumowanie indukcyjne,metaforyzowanie,dokonywanie skojarzeń,abstrahowanie,dokonywanie transformacji.
Twórczy charakter tych operacji intelektualnych wynika nie z nich samych, lecz ze sposobu ich realizacji.
Wszystkie techniki, których skuteczność jest wzmacniana również programami wspierającymi, realizowane są wyłącznie w konwencji zabawy, stanowiacej podstawę do zdobywania wiedzy i umiejętności małego człowieka jakim jest przedszkolak.